Klassificering av hotell

Hur bra ett hotell är kan vara svårt att veta om du aldrig bott där själv. Däremot ska hotellens klassificeringssystem hjälpa dig att få en uppfattning om deras kvalitet. Det ska även fungera som en jämförelse av de olika hotellen som finns. Hotell klassificeras ofta med hjälp av olika antal stjärnor från 1-5, där 5 stjärnor är det allra bästa och lyxigaste. Särskilda kriterier måste uppfyllas för att hotellet ska förtjäna sina stjärnor, men det är viktigt att tänka på att hotell i olika länder ofta fått sina stjärnor efter landets standard. Fem stjärnor utomlands behöver inte vara samma sak som fem stjärnor i Sverige.

Det har däremot blivit mycket enklare att förstå de olika stjärnornas kriterier inom Europa under de senaste åren. Medlemsländerna i HOTREC (Hospitality Europe) påbörjade för en tid sedan ett projekt för att koordinera klassificeringen av hotell inom Europa. Detta ledde till bildandet av Hotelstars Union 2009. De sju länderna som då var medlemmar, Nederländerna, Tyskland, Österrike, Sverige, Schweiz, Tjeckien och Ungern kom överens om att följa ett speciellt kategoriseringssystem för att bedöma klassen på hotell. Systemet består av 270 kriterier som är uppdelade i två kategorier; obligatoriska som måste följas samt tilläggskriterier där en viss poäng måste uppnås för olika stjärnklasser. Idag innefattar Hotelstars 14 länder med cirka 20 000 hotell runt om Europa inklusive Malta.

Nedan följer en mer ingående beskrivning av de olika stjärnbetygen.

En stjärna

Hotell med en stjärna ska ha gemensamma utrymmen för toalett och dusch samt. erbjuda handduk, centralvärme, frukostservering, daglig städning, möjlighet till väckning och reception.

Två stjärnor

Hotellen erbjuder även badlakan, handfat med tvål, duschkräm och sänglampa. Minst 40 % av hotellets rum ska ha privat TV och badrum.

Tre stjärnor

Reception öppen minst 14 timmar, badrum, hårtork, helfigurspegel, bagagestativ, arbetsbord, radio, TV i rummen. Möjlighet till Internet, skoputs, bagageservice, tvättpåse, skoputsning, hiss.

Fyra stjärnor

Reception bemannad minst 18 timmar, hotellet ska vara bemannat dygnet runt, bar ska finnas minst 6 dagar i veckan, bekväma möbler, safebox, Internet i rummen, minibar eller rumservice, middagsservering minimum 6 dagar i veckan, rumservice, syservice, dagstidningar och hiss.

Fem stjärnor

Här hittar du de lyxigaste hotellen. Receptionen ska vara öppen 24 timmar, sviter finns, bekväma sittplatser på rummet, extra badrumsprodukter på rummet, extra kuddar, tofflor och badrock, lunch och middag som serveras 7 dagar i veckan, bar som är öppen 7 dagar i veckan, minibar, syservice, tvättservice, rumservice dygnet runt och bagageservice ska erbjudas.

Helhetsintryck

Förutom dessa kriterier bedöms hotellet i sin helhet, som möblers kvalitet, utrustning och allmänt intryck.

Om du reser till länder som inte är anslutna till Hotelstars så brukar det finnas andra associationer som kontrollerar hotellens stjärnbetyg. I England är det AA (automobile association) som är ansvariga för stjärnorna samt turistföreningarna. Enligt AA är femstjärniga hotell lyxiga, utrustade med många bekvämligheter och personal som talar flera språk. Gästerna välkomnas vid entrén och en meny och vinlista av hög kvalitet erbjuds.

I USA ansvarar Forbes för stjärnbetygen. Femstjärniga hotell är ofta oerhört lyxiga och ikoniska med felfri service och enastående bekvämligheter.

I Kanada finns BC Select och BC Hotel Association. För att ett hotell ska uppnå fem stjärnor krävs enligt BC Hotel Association lyxiga utrymmen och rum, exceptionell personlig service, gemensamma utrymmen och bekvämligheter.

Därtill finns Tripadvisors och Expedias egna betyg som är genererade av användarna själva och deras upplevelser. Dessutom finns det hotell som använder sig av sex eller sju stjärnor. Ett av de första hotellen som klassificeras som sjustjärnigt ligger i Dubai och har en butler för varje rum.

Standardisering av hotell underlättar verkligen när man ska välja hotell. Det är bra att veta vad man kan förvänta sig av hotellet och vad man betalar för.