Nya trender inom hotellbranschen dyker ständigt upp och idag ligger fokus mycket på tekniken, men även andra trender syns på marknaden inom hälsa, miljö, mat och koncepthotell.
Teknik
Fokusering på teknik är väldigt hög just nu inom hotellbranschen. Mobila enheter och appar används för att erbjuda en personlig service och relation till gästen. Enligt en rapport från PhoCusWright kommer 75 % av all sökning och 51 % av alla intäkter komma från mobila enheter 2016. Det ligger därför i hotellbranschens yttersta intresse att ha en tydlig strategi för deras mobila marknadsföring.
Att enkelt kunna checka in och ut får stort fokus. Allt detta ska kunna skötas med din smartphone utan att du behöver träffa någon människa. Att dessutom få tillgång till din rumsnyckel och godkänna din faktura ska också kunna göras med enbart din smartphone.
Det kommer också att bli svårare att ta betalt för WiFi i framtiden. Förutom gratis WiFi ser vi att annan teknik som Netflix och Apple TV kommer att erbjudas på rummet. Dessutom spelar sociala medier en allt större roll för hotellbranschen. Många gäster är ständigt uppkopplade till Twitter och Instagram och postar ofta hotellomdömen på sajter som Tripadvisor och Expedia.
Millennials
Millennials är en starkt växande grupp av hotellgäster. Dessa personer är födda från 80-talet och framåt och har vuxit upp med Internet och mobiltelefoner. De är vana vid att använda sin smartphone för att boka tjänster online, söka efter information eller betala för produkter och service. För dem är det inget konstigt att boka ett hotell eller checka in via sin mobila enhet.
Koncepthotell
En het trend är de så kallade koncepthotellen som fokuserar på en liten nisch av marknaden. Detta kan vara hotell som endast tillåter vuxna, hotell som specialiserar sig på träning och hälsa, hotell för barnfamiljer eller designhotell. Några exempel på koncepthotell som verkligen inriktat sig på ett visst tema är Keio Plaza Hotell i Tokyo som fokuserar på Hello Kitty eller Dog Bark Park Inn i Idaho som är ett hotell för hundälskare.
Träning och hälsa
Träning och hälsa fortsätter att vara ett stort fokus 2016. Även hotell som inte är spaanläggningar erbjuder ett större utbud av tjänster som passar de som är intresserade av träning och hälsa. Ett gym på hotellet är väldigt viktigt och många hotell erbjuder även träningsmöjligheter på rummet.
Mindfullness som handlar om att leva en medveten närvaro får ett starkt inflytande i hotellens utbud. Flera etablerade hotellkedjor har hakat på den trenden genom att erbjuda allt från reiki, meditation och yoga.
Mat och dryck
Mat och dryck är fortfarande en stor trend för hotell världen över. Hotell tar temporärt in välkända kockar eller bartenders som erbjuder deras bästa cocktails. Även hälsotrenden syns på hotellens menyer. Färskpressade juicer, ekologiska råvaror och hälsosamma snacks erbjuds gästerna.
Miljömedvetenhet
En annan trend inom hotellbranschen är en ökad medvetenhet och ansvar för miljön. Numera räcker det inte med att återanvända handdukar och ha automatiska lampor för att kalla sig miljömedvetet.
Miljövänliga städprodukter, tvål och tvättmedel används mer och mer. Dessutom byts lamporna alltmer ut till energibesparande LED-lampor och en del hotell använder solenergi som sin största energikälla. Många hotell har även börjat inkludera ekologiskt närodlade produkter i deras meny samt transport med miljöbilar.